2016_12_14
Suomen referenssit

Rakennusliike Kuoma Oy

Accountor Online toi vauhtia Kuoman taloushallintoon

Rakennusliike Kuoma valitsi Accountorin tilitoimistokumppanikseen hyvien suositusten perusteella. Sähköiset taloushallinnon palvelut säästävät merkittävästi yrityksen resursseja.

Kuopiolainen Rakennusliike Kuoma on erikoistunut julkisen hankintalain piirissä oleviin asiakkaisiin. Pohjois-Savon ja Kainuun alueella operoiva yritys rakentaa tiloja muun muassa kunnille, kuntien ja valtion yhtiöille, kuntayhtymille ja sairaanhoitopiireille.

Toimitusjohtaja Rauno Mannisen mukaan Kuoman osaamiseen kuuluvat sekä peruskorjaaminen että uudisrakentaminen. Tällä hetkellä työn alla on neljä koulua. Niistä kolme on uudiskohteita, yhtä peruskorjataan.

– Tilojen käyttötarkoitus tuo julkisten rakennusten rakentamiseen tietynlaisia erikoispiirteitä. Esimerkiksi oppimisympäristöistä halutaan nyt helposti muunneltavia. Luokkatiloja pitää voida tarvittaessa yhdistää. Voidaankin sanoa, että koulujen tarpeet ovat muuttuneet valtavasti muutamien vuosikymmenten aikana, Manninen kertoo.

Hinta ja suositukset ratkaisivat tilitoimistovalinnan

Manninen laskee, että Kuoma on tehnyt yhteistyötä Accountorin Kuopion toimiston kanssa vuodesta 2009 lähtien.

–Halusimme suuren tai keskisuuren tilitoimiston, jotta palvelut toimivat kaikissa olosuhteissa. Meillä oli myös tärkeää, että saamme käyttöömme sähköiset taloushallinnon palvelut. Kun varteenotettavat vaihtoehdot oli kartoitettu, vertailimme toimistojen hintatasoja. Lopullisen ratkaisun teimme suositusten pohjalta, Manninen muistelee.

Kuomalla halutaan panostaa mahdollisimman täysillä omaan ydinosaamiseen, joten taloushallinnon toimet on ulkoistettu lähes kokonaan. Accountor hoitaa kirjanpidon, palkanlaskennan ja tilinpäätökset. Ainoastaan ostolaskujen tarkastuksen ja maksamisen sekä myyntilaskujen lähetyksen Kuoma hoitaa itse sähköisen Accountor Online -palvelun kautta.

– Sähköinen laskujen käsittely nopeuttaa meidän työskentelyämme useita tunteja viikossa. Ne yritykset, jotka eivät tällaista palvelua käytä eivät tiedä mitä menettävät. Myös kassan, kirjanpidon ja tuloslaskelmien seuranta, vanhojen laskujen tai asioiden etsiminen sekä raportointi on tällaisella järjestelmällä todella nopeaa ja täsmällistä, Manninen kiittelee.

Toiveisiin reagoidaan nopeasti

Manninen antaa kiitosta myös Accountorin kirjanpitäjälle ja palkanlaskijalle. Heidän kanssaan yhteistyö on sujunut moitteettomasti. Asiat ovat edenneet ajallaan ja työt ovat tulleet täsmällisesti hoidetuiksi. Tarpeen tullen apua on ollut aina nopeasti saatavissa.

Mannisen mielestä Accountorin sähköiset palvelut ovat kehittyneet Kuoman asiakkuuden aikana. Siitä huolimatta pieniä parantamisen mahdollisuuksia vielä on. Kuoma onkin ehdottanut joitakin parannuksia ohjelmistoon ja osa niistä on ehditty jo toteuttaakin.

– Esittämiimme korjaustoiveisiin on reagoitu myönteisesti ja palvelua on kehitetty toiveidemme mukaisesti. Nämä korjattavat asiat ovat lähinnä tällaista pienimuotoista hienosäätöä, Manninen kuvailee.