2014_06_25
Uutiset

Yrittäjät tyytyvät liian vähään taloushallintopalveluissa

Julkaistu aiemmin Kauppalehdessä 19.6.2014

Sähköinen taloushallinto on tehnyt tuloaan yrityksiin jo vuosikausia. Laskentakapasiteetit ovat kehittyneet niin, että yrityksillä on lähes rajattomat mahdollisuudet. Silti seuraava kommentti voi olla tuttu kenelle tahansa taloushallintoalan ihmiselle: ”No kyllähän meidän käyttöpääoman kiertonopeus kovasti hidastui, mutta ei me sitä osattu…”

Ihminen – yrittäjä tai ei – on inhimillinen ja yleensä myös optimisti viimeiseen asti. Vaikka konkurssi uhkaisi, moni toivoo kaiken muuttuvan hyväksi entisillä konsteilla.

Yrityksen tunnusluvut kertovat yrityksen tilasta ja tulevaisuudesta tiukkoja tosiasioita, jos lukujen taakse osaa katsoa. Harva osaa, eikä siinä mitään. Yrittäjillä on yleensä oma erikoisosaamisalueensa eikä se välttämättä ole talous. Tämän takiahan suuri osa yrityksistä ulkoistaa taloushallintonsa: jotta pääsisi itse keskittymään liiketoiminnan hoitamiseen ja hiomiseen. Ongelma on, että moni on palveluun tyytyväinen kunhan kuitit saa työnnettyä pois omista näpeistä.

Todellisuudessa yrittäjien pitäisi vaatia taloushallinnon tarjoajaltaan huomattavasti nykyistä enemmän. Sähköisen taloushallinnon esiinmarssin myötä tarjolla on usein valtava määrä hyödyllistä tietoa, josta tosiammattilainen osaa puristaa esiin ne keskeiset asiat.

Pelkkää kuluneen vuoden liikevaihtoa tai -voittoa tuijottamalla ei yrityksen toimintaa kehitetä, mutta jo esimerkiksi  liukuvan 12 kuukauden tehokkuuden, saatavien kierron, uusien asiakasliidien tai tarjouskannan tarkastelu aikasarjassa voi auttaa tulevaisuutta koskevien päätösten tekemisessä. Itse asiassa oikein käytettynä tunnusluvut suorastaan pakottavat tekemään päätöksiä. Vielä parempi, jos yrittäjä asettaa selkeät tavoitteet tunnusluvuille.

Osaava taloushallinnon kumppani voi auttaa yrittäjää löytämään johtamisen tehovaihteen pelkästään toimimalla lahjomattomana totuuden torvena. Kunnon kumppani ei arastele sanoa, jos tunnusluvut puuttuvat tai eivät toteudu niin kuin on suunniteltu.  Yrityksen tieto kannattaa varmasti jalostaa palvelemaan tuloksien parantamista. 

Monella yrittäjällä ja yritysjohtajalla on kuitenkin mielestään niin kiire kaikenlaisten tärkeiden tekemisien parissa, ettei milloinkaan oikein ehdi miettiä, mikä on tärkeätä hyvien tuloksien kannalta.  Hurjin selitys oli kerran johtajalla, jolla oli ”niin kiire ettei ehtinyt tehdä kerta kaikkiaan mitään”. 

Asko Schrey
Toimitusjohtaja
Accountor

 

Lue lisää ajankohtaisia uutisia täältä.