2016_10_24
Uutiset

Kirjanpitäjän rooli murroksessa

Taloushallinnon sähköistymisen myötä monet alan rutiinit automatisoituvat. Kirjanpitäjän työaikaa vapautuu ohjaukseen ja asiakkaan taloushallinnon suunnitteluun.

Accountorin johtavan asiantuntijan Hanne Duranin mukaan kirjanpitäjän työ muuttuu tulevaisuudessa merkittävästi. Kirjanpito on toki jatkossakin työn keskiössä, mutta mukaan tulee myös asiakkaan ohjaamista ja konsultointia.

Muutos on itse asiassa jo nyt nähtävissä. Kirjanpitäjä ja asiakas käyttävät samoja taloushallinnon ohjelmistoja pilvipalveluina. Molemmat näkevät yrityksen taloustilanteen reaaliajassa. Tämä tuo mahdollisuuksia aikaisempaa monipuolisempaan yhteistyöhön.

– Ennen kirjanpitäjä kirjasi yrittäjän tekemiä ratkaisuja jälkikäteen. Nyt hän työskentelee yrittäjän kanssa samanaikaisesti. Tämä tarjoaa kirjanpitäjälle mahdollisuuden keskustella asiakkaan kanssa ja tarjota tietoa sekä neuvoja päätöksenteon tueksi, Duran pohtii.

Toisaalta kirjanpitäjän työssä painottuu entistä enemmän myös asiakkaan konkreettinen ohjaaminen, sillä usein asiakkaat tekevät taloushallinnon rutiineja itsenäisesti.

– Ohjaaminen ja opettaminen on noussut tärkeään roolin. Kirjanpitäjän tulee pystyä ohjaamaan asiakasta ja niin sanotusti kääntämään taloushallinnon tietoa asiakkaan kielelle.

Koulutuksen voimalla uusiin haasteisiin

Roolin muutos on monelle kirjanpitäjälle suuri haaste. Totutuista toimintamalleista on pystyttävä irtautumaan ja omaa työtä on katsottava uudesta näkökulmasta. Duran kuitenkin muistuttaa, että kirjanpitäjät eivät ole muutoksen kanssa yksin. Tilitoimistoilla on työnantajana vastuu ja velvollisuus tukea sekä kouluttaa henkilöstöään tulevaisuuden tarpeisiin.

– Henkilöstön osaamisesta on pidettävä hyvää huolta ja sitä on kehitettävä. Esimerkiksi Accountor tarjoaa henkilöstölle jatkuvasti suuren määrän verkkokoulutuksia, joihin on mahdollista osallistua oman aikataulun mukaisesti. Tästä olemme saaneet paljon positiivista palautetta työntekijöiltä, Duran sanoo.

Hyvästäkään koulutuksesta huolimatta kirjanpitäjä ei yksin pysty vastaamaan kaikkiin asiakasyritysten kasvaviin palvelutarpeisiin. Duran pitääkin tärkeänä, että tilitoimiston palkkalistoilla on eri alojen asiantuntijoita.

– Asiakkaiden palvelutarve laajenee ja tilitoimistolta odotetaan perinteistä kirjanpitoa laajempaa palvelutarjontaa. Esimerkiksi HR-palveluille, verokonsultoinnille ja erilaisille lakipalveluille on entistä enemmän kysyntää, Duran toteaa.

Ota yhteyttä Lisää ajankohtaisia uutisia Tilaa uutiskirje