2017_04_05
Uutiset

Niklas Sonkin: arvoketjuja kehitettävä ja digitalisoitava kokonaisvaltaisesti

Ruotsalaiselta teleoperaattorilta Accountor-konsernin operatiiviseen johtoon siirtynyt Niklas Sonkin on pitkän uransa aikana oppinut panostamaan asiakkaiden tyytyväisyyteen ja henkilöstön hyvinvointiin.

”Asiakastyytyväisyys syntyy tarpeiden ja muutosten ymmärtämisestä sekä pitkäaikaisesta kumppanuudesta. Kehityspolusta, jolla asiakas voi kohdata tulevaisuuden luottavaisin mielin. Henkilöstöllä tulisi olla kirkas kuva yrityksen suunnasta ja positiivista energiaa yhteisen vision toteuttamiseen”, Sonkin painottaa.

Niklas Sonkin | Accountor

Laaja-alaista lisäarvoa

Accountor on kasvanut voimakkaasti sekä orgaanisesti että yritysostojen kautta. ”Aiomme kehittää sisäistä yhteistyötämme asiakaslähtöisellä tavalla. Järjestelemme ohjelmistoyhtiöiden ja ulkoistuspalveluiden osaamista ja ratkaisuja siten, että ne avautuvat asiakkaillemme selkeämmiksi kokonaisuuksiksi ja uusiksi mahdollisuuksiksi”, Sonkin kertoo.

Accountor on toiminut sekä ohjelmisto- että ulkoistusliiketoimintansa kautta digitalisaation etulinjassa. Sonkinin mukaan digitalisaatiota ei tulisi katsoa vain yksittäisten toimintojen sähköistyksen ja kustannusten leikkaamisen kautta. Laatu ja tehokkuus ovat parhaimmillaan, kun digitalisointi suunnitellaan kokonaisvaltaisesti asiakkaan tarpeet huomioiden.

”Edistyksellisissä yrityksissä pohditaan isompaa kuvaa ja kokonaisten arvoketjujen digitalisointia. Accountorin vahvuus on osa-optimointeja pidemmälle menevässä, laaja-alaisessa lisäarvossa”, Sonkin toteaa.

Sähköistys ja automaatio nähdään julkisuudessa usein peikkona, joka vie ihmisiltä työt. Sonkin uskoo, että robotit vapauttavat ihmisten aikaa työhön, joka on mielekkämpää ja hyödyllisempää sekä tekijöille että yrityksille.

”Esimerkiksi varastoissa robotit siirtävät paketteja paikasta toiseen. Samalla tavoin ohjelmistorobotti voi siirtää tietoa rajapinnan yli kahden järjestelmän välillä. Asiantuntijat, joilla on koulutusta ja osaamista, voivat käyttää vapautuvan ajan enemmän ihmisaivoja vaativaan työhön, kuten erilaisten ongelmatilanteiden hoitoon tai lisäpalveluiden tuottamiseen”, Sonkin korostaa.

Lähi-Itään ja takaisin

Niklas Sonkin on kulkenut pitkän tien tietoliikennealalla. Työura alkoi Telecom Finlandilla, joka muuttui myöhemmin Soneraksi. Sonkin oli Internetin vallankumouksen etulinjassa kehittämässä palvelukonsepteja yrityksille. Soneran johtoryhmän jäsenenä hän oli toteuttamassa Telian ja Soneran yhdistymistä. Sen jälkeen kului muutama vuosi Tukholmassa konsernin pääkonttorissa.

Vuonna 2004 oli aika tehdä jotakin muuta. ”Lähdimme koko perheen voimin Kuwaitiin. Sikäläisen operaattorin bisnekset olivat Lähi-Idässä ja Pohjois-Afrikassa. Elämässä pitää olla muutoksia, ja joskus on heittäydyttävä seikkailuun. Viiden vuoden jälkeen halusimme palata takaisin Eurooppaan”, Sonkin muistelee.

Palattuaan Ruotsiin Sonkin teki töitä viime syksyyn asti Tele2-operaattorille. Liiketoimintavastuu kasvoi kymmenien miljoonien asiakkaiden kuluttajaliiketoimintaan, miljardien liikevaihtoon ja viidentuhannen ihmisen organisaatioon.

Accountorin palvelukseen Sonkin siirtyi tämän vuoden tammikuussa. Tutustuttuaan perusteellisesti yhtiön toimintaan, henkilöstöön ja asiakkaisiin hän aloitti huhtikuun alussa Accountorin johtoryhmän puheenjohtajana. Nykyisessä roolissaan Sonkin vastaa koko konsernin operatiivisesta toiminnasta.

Artikkeli julkaistu alunperin Parempi Bisnes -verkkolehdessä www.parempibisnes.fi

Ota yhteyttä